Ogólne teksty wyzwalające emocje
Muzyka jest sztuką, ale przemysł muzyczny to biznes, a muzyka pop jest kurą znoszącą złote jajo każdego dnia. Zgodnie z wynikami badań rynku, artyści i wytwórnie zabiegają o młodszą publiczność – taką, która jest najbardziej skłonna wydawać pieniądze na muzykę i koncerty.
W tej grupie wiekowej największą popularnością cieszą się piosenki o miłości, rozstaniach i innych nudnych sprawach związanych ze związkami.
Nie jest to problem, jeśli robi się to ze smakiem. Jednak „linia montażowa” wytwórni muzycznej musi szybko produkować piosenki.
Prowadzi to nieuchronnie do powstania muzyki z tekstami niskiej jakości, w której nie ma nic istotnego do powiedzenia. W końcu jak artyści mogą pasjonować się różnymi rzeczami, skoro nie mają zbyt wiele czasu na ich przeżywanie? Brak pasji jest widoczny w muzyce, która rekompensuje płytkie słowa. Ale to działa. Udaje im się wywołać wystarczająco dużo emocji, aby fani mogli śpiewać piosenkę przez kilka tygodni, dopóki nie będą gotowi na kolejne ogólnikowe stwierdzenia. Chcesz posłuchać lepszej i ambitniejszej muzyki? Odwiedź radio.org.pl w poszukiwaniu nowych inspiracji.
Autotune
W każdej sztuce niedoskonałości są postrzegane jako „marginalne błędy ludzkie”, które nadają każdemu dziełu ludzki charakter. Podobnie subtelne niedoskonałości wokalne nadają osobowość linii wokalnej piosenki. Pojawienie się autotone zmieniło ten stan rzeczy.
AutoTune nie jest z natury zły. Jest wręcz całkiem użytecznym narzędziem twórczym, jeśli używa się go do odpowiednich celów. Jednak doszło do tego, że dziesiątki artystów wokalnych używa autotone tak często, przez co nie sposób odróżnić jednego od drugiego.
Nadal jest kilku artystów, którzy używają go zgodnie z przeznaczeniem, ale problem leży w tych, którzy wykorzystują autotune do tworzenia powtarzających się, pozbawionych wyobraźni i generycznie brzmiących linii wokalnych. Gdyby tego było mało, narzędzia do korekcji wokalu, takie jak Melodyne, również sprawiają, że utwory są perfekcyjne pod względem wysokości dźwięku.
W branży produkcji muzycznej istnieją „specjaliści od strojenia wokalu”, którzy zajmują się wyłącznie przerabianiem i modyfikowaniem utworów, aby były perfekcyjne. W ten sposób nie tylko pozbawia się muzykę jakiejkolwiek surowości, ale także umacnia się przekonanie, że wokaliści nie potrzebują odpowiednich umiejętności, by śpiewać bezbłędnie.